streda 16. júla 2014

"Užitočné" porady

Aj keď momentálne už nie som v bežnom pracovnom pomere, spomienky na skvelé niekoľkohodinové až celodenné porady mám stále v pamäti. Už som čítal viacero skvelých článkov o tom, ako viesť aj neviesť pracovné porady, ale tieto články zrejme nevideli žiadni moji bývalí šéfovia, príp. nadriadení. Ďalšími konkrétnymi poznámkami budem myslieť svoju poslednú bežnú pracovnú pozíciu. 

Pracovné porady boli rôzneho typu. Pokiaľ išlo o poradu, ktorá sa týkala najbližších zmien v postupoch prác, mohla trvať aj dlhšie, ale bolo to prínosné pre väčšinu zúčastnených. Lenže keď sme mávali pravidelné "strategické" porady, bolo to o niečom inom. Tieto trvali v rozmedzí 4 - 6 hodín a preberali sme zväčša bežné prevádzkové veci, pričom na týchto poradách bolo min. 10 ľudí (najvyšší manažment, vedúci oblastí). Podľa viacerých zainteresovaných týmto spôsobom firma prichádzala o slušné peniaze, keďže práve zúčastnení ľudia mali vyššiu mzdu a pritom dlhé hodiny len museli sedieť na porade, aj keď jednotlivých ľudí bolo treba v priemere pol hodinu z celej porady. Keby sa to riešilo individuálnejšie, za ten čas by pracovníci vykonali viac práce. Týmito poradami klesala aj pracovná morálka, ľudia si buď riešili svoje rôzne veci (pracovné i súkromné, ale keď na nich prišla rada, museli sa viaceré veci opakovať kvôli nepozornosti), alebo len počúvali a tak to bola pre firmu iba strata času a peňazí. Vopred sa na takýto druh porád nikto netešil, každý bol podráždený a znechutený.

Toto je však problém mnohých veľkých firiem. Nezažil som to iba v poslednej firme, ale aj v predchádzajúcich a počul som o tom aj od iných ľudí. Žiaľ škoda pre firmu a aj pre zamestnancov. Takto sa ľahko stráca sústredenosť, motivácia a efektivita v práci.

Ja len dúfam, že manažment väčších firiem sa postupne zmení aspoň myslením. Sú predsa rôzne školenia, ktoré sa zaoberajú vedením porád a viem, že sú prínosom. Minimálne, keby sa zodpovední ľudia zaoberali aj svojím rozvojom a tak vedeli efektívnejšie využívať pracovné porady, keďže v každom väčšom podniku sú potrebné aspoň občas. Aj jeden článok o vedení porád vie výrazne pomôcť pri poradách.

Ale toto je samozrejme na tých, ktorí porady vedú. Pokiaľ to nie je prínosom a nezapája sa väčšina zúčastnených, mali by sa veci riešiť individuálnejšie.


Príjemný deň prajem.
Ing. Peter Mošať


Som mladým podnikateľom v rôznych oblastiach (obchod, služby, dizajn) a tiež autorom tohto blogu. Prezentujem tu vlastné názory a postrehy na rôzne témy bežného života. Niektorým to môže pomôcť urobiť si vlastný názor na danú tému. V prípade záujmu ma neváhajte kontaktovať.

2 komentáre:

  1. Pekný článok, spomínam si na porady, ktoré boli zdĺhavé, pripravil som si k nim samozrejme kávu a preberali sa mnohé problémy, ktoré súviseli so všetkými problémami. Keďže zvykom je vyťažiť čo najviac ľudí, každý pozeral na hodinky s pocitom, že práca mu stojí a vybavovali sa rýchle telefonáty so slovami "zavolám po porade". V zahraničí poznáme porady napríklad "na stojaka" čím sa značne obmedzí pohodlie a účastníci sa snažia viac o promptnosť a účel. Každopádne je na firme aký postup si zvolí. Petrovi a jeho blogu prajem veľa veľa úspechov.

    OdpovedaťOdstrániť