utorok 9. septembra 2014

Chov exotických zvierat - moje začiatky

Už niekoľko rokov sa zaraďujem medzi chovateľov exotických zvierat. Má to svoje výhody aj nevýhody ako chov všetkého, ale v mojom prípade som začal práve s exotickými zvieratami. Bolo to najmä z dôvodu, že nejaké zvieratko som chcel už dlho, ale kvôli bratom alergickým na srsť, času a povinnosťami som sa k tomu dostal až po skončení štúdia na vysokej škole. Exotické zvieratá ma začali zrejme zaujímať práve preto, že som k tomu mal pracovne bližšie najskôr trochu, potom dosť výrazne.

Exotické zvieratá ma zaujali zrejme práve tým, že sa im človek nemusí venovať toľko ako napr. psom, mačkám, vtáčikom a pod. Treba tomu zabezpečiť iba potrebné prostredie, výživnú stravu, pravidelne dávať čistú vodu, vitamíny a čistiť. Veľa druhov vydrží bez stravy dosť dlhú dobu, takže to je tiež fajn výhoda najmä pre tých, ktorí zabúdajú polievať aj kvety. A chovať teraristické zvieratá (exotické zvieratá ubytované v teráriách) je aj spôsob priblíženia sa k prírode, čo je často vo väčšom meste problém. Ale keďže sú to tiež iba živé bytosti, treba sa k tomu aj náležite správať a nespôsobovať stres a pod. Tieto zvieratá sú zväčša určené iba na sledovanie vo vybudovanom prostredí a nie sú to v žiadnom prípade hračky. Škoda, že toto si veľa ľudí neuvedomuje.

Keď som sa už rozhodol, že sa tomu chcem venovať, tak som si vyberal druh zvieraťa, keďže pri exotických zvieratách je výber len druhov veľmi veľký. Moje rozhodnutie bolo pre jaštera. Začal som si naštudovávať okolo toho čo najviac informácií a vyberať konkrétneho jaštera. Prvý plán bol anolis červenokrký - anolis carolinensis z neďalekej predajne so zvieratami a chovateľskými potrebami.



Ale kvôli cene som to predsa len radšej zmenil na kúpu jaštera podľa ponuky na internete. Bolo to aj kvôli mojej "chovateľskej prvotine" a investovať do zvieraťa väčšiu sumu a možno mať neúspech som nechcel veľmi riskovať. Tak som našiel na internete 2 jašteričky anolis bartschi. Čerstvé mláďatá a ešte k tomu v Bratislave. Tak bolo rozhodnuté, že si ich kúpim a skúsim moje chovateľské zručnosti.



Ale taká jašterička toho potrebuje - terárium, vykurovanie, miska na vodu, osvetlenie, UVB osvetlenie a pod. Takže terárium som si zostavil sám. Navrhol som si ho sám podľa nejakých návrhov z internetu, objednal podľa toho sklo a zostavil si ho komplet sám. Držalo to dobre, nevyzeralo to najhoršie, tak som bol spokojný. Keď bolo všetko pripravené, kúpil som si jašteričky a celkom sa im u mňa darilo. Rástli, nerobili problémy a tak som bol spokojný. Bol to môj začiatok a úspešný. Chcel som ich aj rozmnožiť (keďže to mal byť párik), ale nakoniec to boli 2 samičky, takže som to nakoniec ukončil v čase ich dospelosti a predal ich do zahraničia, keďže sa moja zvieracia rodinka medzičasom rozrástla.



Za tých niekoľko rokov (momentálne asi 7 rokov) si u mňa našli domov viaceré druhy exotických zvierat. Keď pôjdem postupne, tak to boli teda vyššie spomenuté jašteričky a ich krmivo cvrčky, pavúky a ich krmivo šváby (mám 2 druhy), potkan, hady a ich krmivo škrečky a myši, vodné korytnačky, vodné raky a rybičky. Momentálne z toho chovám iba 2 hadov, 5 pavúkov, 3 korytnačky, rybky a 2 druhy švábov.











Zvieracia rodinka sa rozrastie zrejme už len po presťahovaní sa na dom, kde sa plánujem rozšíriť o leguána, chameleóna, ďalšieho pavúka a potom už len bežné zvieratá ako psy a hospodárske zvieratá ako sliepky, zajace a pod. :). Samozrejme podľa možností sa to v budúcnosti ešte rozšíri, keďže zoznam zvierat je vypracovaní, len sa k tomu musí prispôsobiť viacero vecí na pozemku :).

V prípade, že by ste sa niekto chceli začať venovať teraristike, pokojne sa na mňa obráťte s akýmikoľvek otázkami ohľadne chovov a pod. :).

Príjemný deň prajem.
Ing. Peter Mošať


Som mladým podnikateľom v rôznych oblastiach (obchod, služby, dizajn) a tiež autorom tohto blogu. Prezentujem tu vlastné názory a postrehy na rôzne témy bežného života. Niektorým to môže pomôcť urobiť si vlastný názor na danú tému. V prípade záujmu ma neváhajte kontaktovať.



2 komentáre:

  1. Tie jo to je poriadna farma :-). My chováme doma akurát rybičky :-D. Ostatné zvieratá máme vonku. Zameriavame sa skôr na tie, z ktorých je úžitok, ako sú králiky, sliepky, ovce a husi. Zas na druhú stranu nechcem žiadna náročná zvieratá. Vyhovuje mi, že keď nemám zrovna veľa času, tak dám zvieratám len vodu a kŕmenie a viac sa im venujem dlaší deň.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Slušná zoologická. My sme, keď som bol menší, taky doma pár exotických kúskov mali. OTECH správal leguány a samozrejme rybičky nesmeli chýbať. Ale ty leguány boli fakt drsní. : D Teraz už mám tak akurát papagája, ktorý tancuje, keď mu z gramofónu pustím nejaké funky, ktoré mám rád . : D No a potom teda mačku, ale na nej je exotické maximálne to, koľko toho za deň zožerie. : D

    OdpovedaťOdstrániť