štvrtok 25. septembra 2014

Motivácia

Toto slovo hrá v našom živote veľkú úlohu a pritom si to veľa ľudí ani neuvedomuje. Práve z toho dôvodu chcem tomuto slovu venovať aj tento článok.

Čo znamená toto slovo pre Vás? Ja toto slovo chápem ako dôvod niečo robiť, prípadne nerobiť. Väčšinou to pre ľudí znamená mať nejaký svoj cieľ, plán do budúcnosti a podobne. Ale samozrejme nie každý cieľ musí motivovať k činnosti.

Základom by mal byť teda nejaký cieľ. Či už to je niečo hmotné, či nehmotné (zážitkové), malo by to byť ale realizovateľné. Takže napr. jeden z mojich cieľov presťahovať sa do domu, je realizovateľný, keďže si ten domček už vlastnoručne staviam a dlho som sa na to aj pripravoval. Ale cieľ ísť (letieť) na Mesiac, príp. na Mars (ten ma viac láka :) ) je u mňa veľmi nerealistický, keďže čiastočne viem, aké podmienky sú kladené na astronautov :). Ale možno sa to v budúcnosti nejako vyrieši a budem si môcť splniť aj takúto "lahôdku". Takže každý by mal mať nejaký cieľ, lepšie je ich mať aj niekoľko. S tým je samozrejme vhodné mať k tomu vypracovaný aj nejaký aspoň približný plán, ako si daný cieľ splniť a musí to byť dostatočne významné pre nás. To je dôležité práve pre našu motiváciu niečo vykonať, aby sme si svoj cieľ mohli aj uskutočniť.

Ciele a okolnosti môžu u nás spôsobovať rôzne silné stupne motivácie:

1. existenčná - v prípade, že sa dostaneme v živote do fázy, že sa ocitneme bez trvalej práce/príjmu, tak pre prežitie dokážeme v živote urobiť čokoľvek, aby sme si príjem zabezpečili aj keď spôsobmi, ktoré by sme v iných prípadoch nevyužili - brigády, podradné práce a pod. (keďže sa snažím písať niečo serióznejšie, tak neberiem do úvahy činnosti mimo zákona a život na ulici).
2. silná pre lepšiu budúcnosť - sú to ciele, ktoré si chceme splniť, aby sme sa v budúcnosti mali výrazne lepšie a tak dokážeme v súčastnosti obetovať aj svoj voľný čas. Toto si riešime najmä ďalšou prácou, prípadne podnikaním.
3. pre svoje hobby - tu zaraďujeme ciele, ktoré máme, ale bez ktorých by sme vedeli aj žiť. Ide tu o svoje hobby ako napr. zvieratá, záhradka, zberateľstvo, cestovanie a pod. Keď máme možnosť, tak si to snažíme splniť podľa našich možností, ale keď tú možnosť práve nemáme, svet sa nám nezrúti.
4. slabá - v tejto poslednej skupine už máme iba ostatné ciele, ktoré by sme nezaradili do žiadnej z dôležitejších skupín uvedených predtým. Sú to často iba drobnosti, ktoré by sme si chceli splniť, ale často k tomu ani nedôjde, prípadne si to splníme, keď nás k tomu náhodou okolnosti nejakým spôsobom dovedú a spomenieme si, že aj toto sme si chceli niekedy splniť :).

Pre rozvoj ľudí je lepšie, keď si volíme viacero cieľov a postupne si ich plníme. Ja si stanovujem ciele od detstva a postupne si plním jeden cieľ za druhým. Mojím prvým splneným snom bolo asi dostať sa na vysokú školu v BA, kde som aj študoval. Ale keď beriem nejaký hmotnejší cieľ, tak to bolo asi moje prvé auto. Od vtedy som si splnil už kopec cieľov a ešte ich je veľa predo mnou a teším sa na postupné ich plnenie.

Príjemný deň prajem.
Ing. Peter Mošať


Som mladým podnikateľom v rôznych oblastiach (obchod, služby, dizajn) a tiež autorom tohto blogu. Prezentujem tu vlastné názory a postrehy na rôzne témy bežného života. Niektorým to môže pomôcť urobiť si vlastný názor na danú tému. V prípade záujmu ma neváhajte kontaktovať.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára